عدم عرضه دی اتیل هگزانول توسط پتروشیمی شازند

عدم عرضه مواد اولیه روغن DOP توسط پتروشیمی شازند

با اعلام عرضه های محصولات شیمیایی در بورس کالا مشخص گردید در این هفته مورخ 1398/04/26 با عدم عرضه مواد اولیه تولید روغن DOP توسط پتروشیمی شازند رو به رو هستیم.

خبری که شایعه ها و صحبت هایی را در پی خود داشته است. تحلیلگران این موضوع را تحت دو حالت بررسی می کنند.

عدم عرضه دی اتیل هگزانول توسط پتروشیمی شازند

1-  تعمیرات پیش از موعد این پتروشیمی

همانطور که پیش تر اعلام گردید ، پتروشیمی شازند در ماه مرداد اوورهال و تعمیرات اساسی خواهد داشت . در این برهه مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت روغن دی او پی (دی اتیل هگزانول) از محل واردات 3000 تنی دی اتیل هگزانول توسط پتروشیمی شازند تامین خواهد گردید.

برخی از تحلیلگران بر این باوراند که این عدم عرضه به دلیل شروع فرآیند تعمیرات پیش از موعد توسط پتروشیمی می باشد.

2-  مقاومت پتروشیمی در برابر کاهش قیمت دی اتیل هگزانول

نظریه ی دیگری که از سوی تحلیلگران مطرح است ، به مقاومت پتروشیمی شازند در برابرکاهش قیمت دی اتیل هگزانول اشاره دارد. نظریه ای که به نظر بی راه نمی آید.

در هفته های اخیر شاهد کاهش قیمت رقابتی دی اتیل هگزانول در مزایده بورس بودیم. اتفاقی که موجب کاهش قیمت روغن DOP و رونق بازار آن گردید. در هفته های گذشته که قیمت دی اتیل هگزانول در مزایده به طور سرسام آوری افزایش یافته بود، سود بسیاری نصیب پتروشیمی شازند گردید. از اینرو تحلیلگران بر این باوراند که این عدم عرضه به دلیل مقاومت پتروشیمی در برابر کاهش قیمت است.

جالب اینجا است که پتروشیمی در مورخ 26/04/1398 مواد اولیه دیگری را در بازار بورس کالا عرضه کرده است و جای خالی دی اتیل هگزانول در این بین حس می شود.

امید است پتروشیمی با اطلاعیه ای علت عدم عرضه مواد اولیه تولید روغن DOP توسط پتروشیمی شازند را بیان کند و شاهد شفافیت بیش از پیش بازار عرضه و تقاضا باشیم.